høst 2019
aug  sep  oktober  nov  des
Stevie

Stevie
Steve James USA 2002
Med Steve James, Steven Fielding, Tonya Gregory

Foto Peter Gilbert, Dana Kupper, Gordon Quinn
Musikk Dirk Powell
Utleie Lions Gate

140 min Video engelsk tekst


Søk








Trondheim Filmklubbs utsendte #NFK #Filmseminaret2019 #apokalypsenåigjen https://t.co/v0GLfVtbaU

Dato Kl. Kino Tittel Org
lørdag 24. april (v2010) 15:00 Rosendal Stevie TFK

Kanskje du ikke kjenner deg igjen i Stevie selv, men du har muligens møtt eller kjent en som ham. Du vet - det sinte, ensomme utskuddet som hater alt og alle. Sinnet har fått varige sår etter at han ble nødt til å slite seg gjennom en marerittaktig barndom, og som voksen kreves respekten han aldri fikk. Problemet er bare at Stevie hverken er i stand til å se at hvor selvdestruktiv den aggressive fremferden er, eller hvor mye den dårlig oppførselen tærer på hans nærmeste omgangskrets. Det lille som finnes av velmenende råd og hjelpende hender ignoreres konsekvent – bitterheten stikker altfor dypt. Hva gjør man da?



Regissør Steve James (som også sto også bak Oscar-nominerte og prisbelønte dokumentaren Hoop Dreams) returnerte til Southern Illinois i 1995 for å oppta kontakten med Stevie Fielding som hadde vært hans fadderbarn ti år tidligere. Steve ønsket å finne ut hva som hadde sjedd med Stevie siden gang, og det viste seg snart at filmen slett ikke ville bli en solskinnshistorie om et klassisk løvetannbarn. Underveis i filmingen ble Stevie siktet for en kriminell handling så alvorlig at dommens utfall ville få livsvarige konsekvenser - både for ham selv og familien. Steve valgte på sin side å fortsette med å lage sin dokumentar.



Stevie henger i lenge etter at rulleteksten er ferdig. Den er uhyre sterk, og blir ikke minst stående som en svært betydningsfull film, dette fordi den setter fokus på en rekke viktige spørsmål. Menneskene vi møter blir behandlet med behørig respekt, men er det egentlig nødvendig å presentere alle detaljene så utilslørt? Hvilken hjelp er det i å straffe kriminelle som helt fra barnsben av har blitt presentert for et vrengebilde av hva som er rett og galt? Hvor langt kan en dokumentarfilmskaper gå når det kommer seg til å involvere seg i menneskene som befinner seg foran kameraet? Og er Steve James mest opptatt av filmen han er i ferd med å lage, eller Stevies skjebne?



Denne dokumentarfilmen ble nominert til juryprisen under Sundance-festivalen i 2003, og stakk av med prisen for beste kinematografi samme år. Gå ikke glipp av denne unike sjansen til å se Stevie på stort lerret.

rt
comments powered by Disqus